Gastvrouw Liselotte (januari 2014)

Gastvrouw Liselotte.

Gastvrouw Liselotte is kort geleden weer opgenomen. Na een periode van vijf jaar ‘vrij zijn’, zoals ze dat zelf noemt, is ze toch weer een korte periode op een open afdeling geweest. Gek eigenlijk, want ze had nog maar kort voor haar terugval, een artikel willen laten publiceren over het feit dat het nu zo goed met haar ging en haar werkzaamheden als gastvrouw.

Eigenlijk gaat dit artikel niet over de zorgen van een enkel individu, nee, het gaat over inzet, aandacht en liefde van al die gastvrouwen- en heren. Ze zullen allemaal stuk voor stuk zeggen dat een kopje koffie inschenken voor een bewoner geen moeite kost en dat ook dat klopje op de schouder van iemand die het moeilijk heeft ‘erbij hoort’ maar toch er is iemand die ‘het ziet’ en daarnaar handelt.

Van Liselotte weet ik dat ze een gave heeft om nagels te verzorgen maar of dit nu van de voet of de hand is weet ik niet. Ook heeft ze gouden vingers met het haar van iemand en die talenten maakt haar, behalve het luisterend oor wat ze ook heeft, bijzonder geschikt als gastvrouw.

Gastvrouwen en heren hebben een zeer grote empathie met hun ‘zieke’ medemens. Ze hebben oog voor kleine details die net even dat verschil in de dag kunnen maken en ze zijn zeer breed inzetbaar. Ik zelf ben ook bijna 10 keer opgenomen en wat me daarvan bijstaat is die Surinamer die iedere week met een beperkt groepje kwam koken, het voetenbadje dat ik kreeg, het uurtje volleybal of badminton, een uurtje filosoferen over je geestelijk welzijn, klankschalen en cd’s luisteren, informatie over de bijwerkingen van bepaalde medicatie en de keuze uit alternatieven.

Soms gebeurde dit met een gastvrouw of heer erbij die ons aanzette, ons motiveerde de grenzen van ons kunnen op zoeken waarbij altijd ‘genezing’ of ‘herstel’ het einddoel was.

Lieve gastvrouwen en heren, als jullie nu nog niet doorhebben dat jullie inzet gewaardeerd wordt, dat jullie aandacht net even dat verschil in de dag maakt en dat jullie liefde onbegrensd lijkt dan weet ik het niet meer.

 

Bedankt!!!!!

Rolf Th.J. van der Geest (ervaringsdeskundige)

© Copyright Cliënten Belangen Blad januari 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *