Eventjes geduld nog want het busje komt zo (juli 2010)

Eventjes geduld nog want het busje komt zo.

 

Tijdens mijn laatste opname (juni 2010) werd mij gevraagd een artikel te schrijven over hoe ik deze periode beleefd had. Vooral onder artsen en verpleegkundigen leeft de vraag wat cliënten meemaken en vinden van hun opname.

 

Het lijdt geen twijfel: verpleegkundigen in de zorg, en voornamelijk in de psychiatrische zorg, hebben hart voor diegene waar ze voor zorg dragen. Ze proberen het iedereen naar de zin te maken en lopen werkelijk de benen onder de gat vandaan om alles op tijd geregeld te krijgen. Het lijkt er vaak op dat er een onderbezetting is qua gekwalificeerd personeel maar op de een of andere manier weet het team van verpleegkundigen het toch voor elkaar te krijgen de zaak draaiende te houden.

 

Anders is het gesteld met de dames en heren doktoren. Het is meer uitzondering dan regel dat zij op tijd op een afspraak verschijnen. 1 uur te laat is normaal en ik teken op uit eigen ervaring dat 1,5 uur te laat op een afspraak de regel was en de top op 2 uur en een kwartier lag. Ik heb geleerd afspraak is afspraak en een kwartier te laat kan best een keer maar de stemming slaat bij mij om als het half uur gepasseerd is en ik niet weet waarom de behandelaar te laat is. Nadert de drie kwartier dan begin ik te twijfelen of ik het uur wel juist heb gehoord en als er een uur voorbij is, weet ik het zeker: Ik zit voor Jan Joker te wachten en dus ga ik zeer boos bij de verpleging informeren hoe het zit. De afspraak blijkt buiten mijn medeweten een uur verzet en men is vergeten dit door te geven. Als ik de opmerking plaats dat ik dan naar huis ga, wordt erop gezinspeeld dat dat niet verstandig is. Eigenlijk tegen mijn zin besluit ik te wachten.

 

Natuurlijk, de redenen zijn goed, alles is verklaarbaar en excuses worden aanvaard maar probeer het alstublieft in de toekomst te vermijden. Ik heb geen moment getwijfeld aan uw kunde en kennis en ik heb mij geschikt naar het voorgestelde behandelplan. Dit alles om mijn herstel te bespoedigen maar dat wachten op een gemaakte afspraak is niet goed voor de gemoedsrust en bespoedigd het herstel niet.

 

Rolf Th.J. van der Geest (ervaringsdeskundige)

 

© Copyright Cliënten Belangen Blad juli 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *