Een deur te ver (december 2013)

Een deur te ver.

Ik heb al eens geschreven over het vinden van de juiste kamerdeur. Vooral in het begin als je pas op de afdeling bent, is dat een lastige zaak. Je loopt vanuit de huiskamer waar je toch het meeste bent zeker de eerste vier, vijf keer de verkeerde kant op. Toen ik voor de derde keer opgenomen was, werd het mij duidelijk. Je had twee afsplitsingen van de gang. De eerste splitsing bevond zich feitelijk buiten de afdeling; de tweede afsplitsing was juist op de afdeling.

Ik zou weer terug moeten om de juiste beschrijving te geven maar als je dus op de afdeling was aangekomen, had je een keuze uit links af, rechts af of recht door. Deze laatste optie leidde naar een kleine keuken met koelkast en daaraan grenzend een kleine huiskamer. Naast de huiskamer was een ruimte voor de rokers. Verder naar rechts was een ruimte met een pingpongtafel en waren de eerste kamers voor diegene die hier hun tijdelijk onderdak gevonden hadden.

Aan het einde van de gang was een raam dat uitkeek op de noordkant van Zuiderpoort. Je zag een slagboom, een deel van de parkeerplaats en het torenflatje dat op de hoek van de Belgielaan staat. Je draait je om en loopt via de andere kant terug. Eerst weer een vijftal kamers dan een ruimte waar schoon linnengoed te verkrijgen was.

Soms raak je onderweg zo vermoeid van al dat lopen dat elke stoel een groot welkom is tenzij deze in de rokerskamer staat. Wat ook niet meewerkt aan de oriëntatie is het feit, en dat doe je zelf, je steeds van de ene kant naar de andere kant kijkt. Zo probeer je herkenningspunten te krijgen, je bent een soort van tegengestelde jaknikker. Zo kan ik me nog herinneren van de vierde opname dat er ergens in die gangen een sok op de grond lag. Ik wist dan dat ik in de verkeerde helft van de afsplitsing was ingelopen en draaide me om.

Pas op het laatst van mijn verblijf zag ik een bord waarop mijn eigen naam en de namen van medebewoners stonden, de kamernummers aan even- of oneven zijde en waar links voor even of rechts voor oneven was

Rolf Th.J. van der Geest (ervaringsdeskundige en redactielid)

© Cliënten Belangen Blad december 2013

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *